Jak włączyć dziecko w codzienne domowe obowiązki?

Nauczenie dziecka podstawowych domowych obowiązków stanowi podstawę do przygotowania go do samodzielnego funkcjonowania w dorosłym życiu. Oczywiście czynności, których wymagasz od dziecka, muszą być dostosowane do jego wieku. Nie wszystkie może ono wykonywać samo, ważne jest jednak, by przez pomaganie dorosłym uczyło się i zaczynało rozumieć, jak funkcjonuje gospodarstwo domowe. Jak zatem postępować z maluchem, by powoli wprowadzać go w codzienne obowiązki domowe? 

 

Wielu rodziców z miłości i troski zwalnia swoje dzieci z podstawowych czynności codziennych. Często chcą, by dziecko skupiło się na nauce i rozwijaniu swoich zdolności, zapominając, że takie podstawowe sprawy jak pranie, sprzątanie czy rachunki są tak samo ważne w nauce samodzielności. Dziecko musi wiedzieć, skąd biorą się czyste ubrania i dlaczego grzejniki w domu są ciepłe. Oczywiście zarówno wiedzę, jak i naukę pewnych umiejętności należy maluchowi odpowiednio dawkować. 

 

Dziecko najlepiej uczy się poprzez zabawę 

sprzątanie klocków

Dzieci uwielbiają bawić się w dom, sklep czy jazdę samochodem. Zabawy i zajęcia edukacyjne w żłobku pomagają w zdobywaniu podstawowej wiedzy na temat pisania, liczenia czy używania urządzeń mechanicznych. Gdy kilkuletnie dziecko zaczyna rozumieć pewne procesy, nic nie stoi na przeszkodzie, by w domu bawiło się też z rodzicami, jednocześnie im pomagając. Takie proste czynności jak podlewanie kwiatów czy sprzątanie mogą z powodzeniem wykonywać już przedszkolaki. Dziecko można zachęcać do tego poprzez opowiadanie mu różnych ciekawostek (na przykład, dlaczego plastiku nie wyrzucamy do jednego pojemnika z papierem). Gdy sprzątamy, możemy tłumaczyć, do czego służą różne końcówki odkurzacza. Zamiatając, możemy grać w proste zabawy słowne, słuchać muzyki i śpiewać ulubione piosenki. 

Nazywanie zadań domowych obowiązkami kojarzy się z przymusem wykonywania nieprzyjemnych czynności. Tymczasem dla dzieci może być to wspaniała zabawa, poprawiająca samopoczucie oraz wyzwalająca w nich poczucie celu, wartości, sprawstwa i przynależności do grupy.